یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۵:۰۳

کاهش ۵۰ درصد درآمد مصر از عبور نفتکشها از کانال سوئز

درآمدهای کانال سوئز در نتیجه اختلال در رفت و آمد کشتی‌ها در دریای سرخ در پی حملات حوثی‌ها میان 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر روز دوشنبه تایید کرد درآمدهای کانال سوئز در نتیجه اختلال در رفت و آمد کشتی‌ها در دریای سرخ در پی حملات حوثی‌ها میان 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

سخنان السیسی اعتراف دیرهنگامی به این امر است که مصر برای دور کردن خطر حوثی‌ها به موقع وارد عمل نشده است.

از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در ماه نوامبر مصر به گونه‌ای رفتار کرده است که گویی به این بحران ربطی به این کشور ندارد و رسانه‌های این کشور به انتقال خبرهای تنش زایی حوثی‌ها علیه کشتی‌ها بسنده کردند؛ گویی در مکان دور دیگری و نه در دریای سرخ به عنوان دروازه کانال سوئز و منبع درآمد این کشور رخ می‌دهد.

قاهره در برخورد با بحران، ملاحظات سیاسی را بر منافع حیاتی خود ترجیح داد. هدفش این بود که خشم حوثی‌ها را علیه خود برنیانگیزد و کانال‌های ارتباطی با ایران را باز نگه دارد.

لازم به ذکر است که موضع مردد مصر در قبال حوثی‌ها نتیجه بحران کنونی نیست. از ابتدا به دنبال این بود که با حوثی‌ها درگیر نشود یا در اقدامی مؤثر علیه آن‌ها از سوی کشورهای عربی شرکت نکند. مشارکت این کشور در ائتلاف عربی برای حمایت از دولت شرعی در یمن محدود و بی اثر بود.

اما تحلیلگران مصری باور دارند مشکل حوثی‌ها نیستند بلکه مداخله آمریکا و انگلیس در دریای سرخ است. در این راستا مصطفی السعید، تحلیلگر سیاسی مصری گفت حوثی‌ها خطر مستقیمی برای کانال سوئز نیستند. آن‌ها اعلام کردند کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که به سوی بندر ایلات می‌روند. مسیر این بندر از کانال سوئز عبور نمی‌کند. زیان مصر به علت مداخله آمریکا-انگلیس بوده است.

سرلشکر یحیی کدوانی، یکی از اعضای کمیته دفاع و امنیت ملی در پارلمان مصر به العرب آنلاین گفت: ورود به درگیری علیه حوثی‌ها برای مصر امری مطلوب نیست و عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه اهداف این گروه  بی‌ثمر است. به گفته او مصر باور دارد دستیابی به توافق فوری آتش بس در غزه کلید خوبی برای حل و فصل بسیاری از بحران‌های کنونی در منطقه از جمله بحران شعله‌ور در جنوب دریای سرخ است.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: alarab.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی